Enlaces

 

La companyia passa a mans d'una organització sense ànim de lucre s'endurà tots els beneficis (Wikimedia)

El multimilionari fundador de Patagonia regala l'empresa per combatre la crisi climàtica

Yvon Chouinard i la seva família han regalat el negoci, valorat en 3.000 milions de dòlars, a una organització que revertirà els beneficis a protegir el planeta

RedaccióActualitzat

"Ara la Terra és el nostre únic accionista". Així de contundent arrenca la carta del fundador de la companyia nord-americana de roba esportiva Patagonia, que ha decidit "regalar-la" i que els beneficis es dediquin a combatre la crisi climàtica.

L'excèntric escalador Yvon Chouinard té 83 anys i en fa més de 50 que va fundar un negoci que està valorat en uns 3.000 milions de dòlars.

En una decisió inèdita que ha avançat el New York Times, ell, la seva dona i els dos fills han optat per renunciar a la propietat de l'empresa, però no pas venent-la, ni fent que passi a ser pública, sinó regalant-la a una organització sense ànim de lucre que "mantingui intactes" els valors de la companyia.

La nova estructura està especialment dissenyada per preservar la independència de l'empresa i garantir que els beneficis --uns 100 milions de dòlars anuals-- s'utilitzin per combatre la crisi climàtica i protegir espais naturals d'arreu del món.

Una decisió, segons el diari, que s'explica pel rebuig de Chouinard a les normes empresarials i del capitalisme, i pel seu amor pel medi ambient.

"Tant de bo això influeixi en una nova forma de capitalisme que no acabi amb uns quants rics i un munt de pobres", ha explicat en l'entrevista que li han fet en aquesta publicació. "Regalarem la màxima quantitat de diners a les persones que estan treballant activament per salvar aquest planeta", assegura.

Yvon Chouinard signa la carta en què detalla per què ha decidit renunciar a la propietat de l'empresa (Patagonia.com)


Com funcionarà l'empresa?

Dissenyar l'estructura legal per fer possibles els desitjos de Chouinard ha estat un autèntic trencaclosques per als seus assessors.

Després d'estudiar-ho a fons, finalment, Patagonia continua operant com una corporació privada amb ànim de lucre amb seu a Ventura, Califòrnia, venent jaquetes, barrets i pantalons d'esquí per valor de més de mil milions de dòlars cada any. Però els Chouinard, que controlaven la Patagònia fins al mes passat, ja no en són els propietaris.

Les accions amb dret a vot --el 2% del total-- les té una companyia supervisada pels membres de la família i els seus assessors més propers, mentre que el 98% restant és per a una organització sense ànim de lucre que s'endurà tots els beneficis de l'empresa i utilitzarà els fons per combatre la crisi climàtica.

Patagonia ja ha donat 50 milions de dòlars a Holdfast Collective, una entitat sense ànim de lucre dedicada a protegir la natura, i espera aportar-hi 100 milions més aquest any, fent de la nova organització un actor important en la filantropia climàtica.


"Jo no volia ser empresari"

Yvon Chouinard va ser un pioner de l'escalada a la vall de Yosemite de Califòrnia als anys seixanta i ha assistit incrèdul al boom de la seva pròpia empresa. El New York Times explica com porta roba vella, va amb un Subaru abonyegat i no té ni ordinador ni telèfon mòbil.

Per això el "feia enfadar molt" veure com l'èxit de la seva empresa l'havia portat a ocupar un lloc a la llista Forbes, i ja fa un parell d'anys que li voltava pel cap la idea que no podia continuar així.

En una carta que ha fet pública, ell mateix explica que va començar com a artesà, fent material d'escalada per a ell i els seus amics, i després es va començar a dedicar a la roba.

L'empresari ha fet pública una carta en què explica la decisió (Patagonia.com)

Conscient de l'abast de l'escalfament global i que la seva pròpia empresa també hi contribuïa, explica que ja fa anys que ha anat impulsant canvis per intentar canviar el sistema, fins que ha decidit fer el pas definitiu.

A partir d'ara, cada any, els diners que es guanyin després de reinvertir en el negoci, es repartiran com a dividend per ajudar a combatre la crisi climàtica.

"Si tenim alguna esperança d'un planeta pròsper, i molt menys un negoci, caldrà que tots fem el que puguem amb els recursos que tenim", sentencia.

 

ARXIVAT A:
MEDI AMBIENTESTATS UNITSMODACRISI CLIMÀTICAEMPRESA